zondag 15 december 2013

Elburg 'Kerst in de Vesting'...

Vrijdag 13 en zaterdag 14 december was het weer 'Kerst in de Vesting' in Elburg.
Een groots georganiseerd spektakel waarbij (bijna) alle inwoners gekleed gaan in lompen of kleding uit vervlogen tijden.
Samen met een vriendin ging ik er 's middags al heen omdat het wel druk verwacht werd...




Friday 13 and Saturday 14 december there was 'Christmas in the Fortress' in Elburg.
A big organised event in which (almost) every citizens of the town,
 dress up in rags or clothing, from a bygone era.
Together with a friend I went there in the afternoon because it was very busy expected... 




Overal rekken met was, klompen en lompen door de straten...

Everywhere lines with cloths, clogs and rags through the streets...




Om 16:00 begon de paradetocht vanaf de Poort.

At 16:00 the parade started from the Gate.




De Gilden...the Guilds...




Deze heer met zijn twee dames bleven mooi poseren ;)




This gentleman and his two ladies stood still to pose ;) 








De kleine foto's hierboven zijn allemaal onscherp doordat de mensen in beweging waren natuurlijk, maar ik wilde ze jullie toch niet onthouden.


The little photos up above are all out of focus because the people were moving ofcourse, but I didn't wanna keep them from you.







Deze ganzenhoeder liep rustig door de straten, terwijl zijn bordercollie constant rondjes om de ganzen liep, het was een prachtig gezicht!


This geese shepherd walked quietly through the streets, while his bordercollie constantly walked around the geese, it was a beautiful sight!




Toen het donker werd en koud, gingen we toch maar even naar ons favoriete tentje Zilverzoen, en hoewel het er buiten dus erg sfeervol uitzag...zaten we binnen...
En daar zat ook deze brutale zwerfster ;)




When it was getting dark and cold, we went to our favorite restaurant Zilverzoen, and however it really looked very cozy outside...we went for a seat inside...
And there was also this cheeky bag lady ;)




In het donker was de sfeer helemaal super gezellig natuurlijk!!!

In the dark is the atmosphere was even more cozy ofcourse!!!




Op 'het kruis' bij de muziektent werd gedanst door een groep, de foto niet scherp te krijgen, maar de sfeer en de lichtjes...het was geweldig!

On 'the cross' near the bandstand a group was dancing, the photo was totally out of focus, but the atmosphere and the lights...it was great!




Overal kaarsjes, vuurkorven, gerookte paling, kerstbomen en stoofpotten op het vuur...
in die prachtige kleine steegjes en straatjes...

Everywhere candles, fire pits, smoked eel, christmas trees and stews on the fire...
in the lovely little alleys and streets...




Ik neem afscheid met dit laatste huis dat
  elk jaar weer prachtig versierd is.
Het was weer een fantastische dag in het door mij geliefde Elburg.

I say goodbye with this last house that's
 beautifully decorated every year.
It was again a fantastic day in my beloved Elburg.


xx  Fijne week iedereen en een lieve groet, MJ  xx






17 opmerkingen:

  1. Dit ziet er echt heel sfeervol uit, prachtig om te zien. Jammer dat het hier niet in de buurt is!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie sfeerbeelden! Jammer dat ik het gemist heb!
    Fijne avond! Groetjes, Clarieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marie-José,
    Wat prachtig allemaal. Elburg lijkt me echt een heel mooie stad, ook in een ander jaargetijde...
    Ik zet de naam op mijn to-go lijstje hoor, moet ik echt een keer bezoeken.
    Dit keer kwam het er niet van...
    Ik wens je een heerlijke avond en een heel mooie nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zul je genoten hebben in deze mooie sfeer, zo leuk om alles mee te mogen kijken bij jou.
    Ik vind het zo leuk dat er overal in het land van dit soort evenementen zijn, hier bij ons in de buurt ook, de sfeer komt er goed in!

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, Elburg is een stadje waar ik graag nog een keer heen wil.
    Ik hou van die oude stadjes. Zou zo mijn hebben en houden oppakken om in zo'n mooi huisje te mogen wonen.
    Je hebt er een prachtig verslag van gemaakt, Marie-Jose.
    Ik wens je nog een mooie avond!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is echt genieten! En dan zien wij alleen de foto's, kun je nagaan!
    Wat een leuke en gezellige start van het feestseizoen.
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er ontzettend gezellig uit! Ik zou wel willen dat ze zoiets in Rotterdam organiseerden :-) Prachtig dat laatste huis op de foto. Daar zou ik wel willen wonen!

    Fijne week!

    Liefs van Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb er al meer posten van gezien vandaag...heel sfeervol, vooral in het donker
    Fijne Week.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit vind ik Elburg op zijn mooist. Wat zullen jullie genoten hebben van dat spektakel, die verkleedpartij doet het geweldig of het nu lompen zijn of prachtige japonnen uit de oude tijd.
    Een fijne nieuwe week toegewenst!
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ontzettend mooi om te zien zeg, leuk dat ik op deze manier heb kunnen meegenieten!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij zijn de afgelopen 2 jaar ook geweest en het is idd zóó gezellig!
    Helaas liepen we vorig jaar in de regen, wat dat betreft heb jij het nu beter gehad.
    Volgend jaar ga ik vast en zeker weer.

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat prachtig !!!!
    lieve groeten fijne week nog
    kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig !!! wat een leuke post....dank voor het delen...liefs van mij...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is er helaas niet van gekomen, maar ik riep hier al: Marie Jose gaat vast wel dus een impressie krijgen we wel te zien. En tadaah, daar was jouw blogje. Geweldig om te zien. Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je Elburg prachtig in beeld gebracht! Zoveel schoonheid in een klein maar bijzonder dorp! Ga zo door in 2014! Liefs Melin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel lieve Melin, wat leuk dat je hebt kunnen reageren :) superlief!!!

      Verwijderen
  16. Wat ziet dit er gezellig uit! Mijn ouders gaan ook al jaren naar dit sfeervolle gebeuren... toch maar eens proberen om volgend jaar mee te gaan ;)

    Fijne dag! X

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog bezocht hebt en bedankt voor je berichtje.
Liefs, MJ