zaterdag 19 oktober 2013

Elburg 2...

 Dit is de kloostertuin van het uit 1475 stammende Agnietenklooster in Elburg.
Later, nadat alle nonnen eruit werden gezet, deed het klooster dienst als school en stadsgehoorzaal.
Daarna nog zo'n 30 jaar als gemeentehuis, en vanaf 1985 is het een Gemeentemuseum.







 This is the monastery garden from the Agnietenklooster, which dates from 1475, in Elburg.
When all nuns were put out, the monastery served as school and city auditorium.
After that about 30 years as townhall, and since 1985 it is a municipal museum.




De prachtige oude tuin staat vol met kunst.




The beautiful old garden is full of art




Dit is een muurhuisje aan de zuiderwalstraat, tegenover het museum,
het zijn veel voorkomende huisjes in Elburg.
Het huisje is ingericht zoals de armste mensen zo'n honderd jaar geleden leefden...


you may freely peek inside...


This is a wallhouse at the zuiderwalstraat against the museum,
very common houses in Elburg.
The house is furnished as the poorest people lived a hundred years ago...




Deze foto's heb ik door het raam genomen dus zijn niet heel scherp,
 maar ik vond het té leuk om ze niet te gebruiken...én te bewerken ;)




These photos were taken through the window so a bit out of focus,
but I thought they were too nice to not use them...and to edit ;)




Met je rug naar het muurhuisje zie je het agnietenklooster van de voorkant,
waar nu dus het gemeentemuseum in gevestigd is, zeer de moeite waard voor een bezoekje...




When you stand with your back against the wallhouse, you see the agnietenklooster in front,
 where the municipal museum is established, very much worth a visit...


Deze foto geleend van Monumentendagsite.


De joodse synagoge in Elburg uit 1855.
Tijdens de oorlog zijn 21 joden gedeporteerd...
 Zij lieten hun bezittingen  achter bij de buren om te bewaren voor als ze terug kwamen...


Kijkje door de poort van de synagoge.


The Jewish synagogue in Elburg from 1855.
During the war there were 21 jews deported...
The left their possessions behind at the neigbours to save for when they returned...


joodse begraafplaats


Er zijn in totaal 72 in Elburg geboren joden omgebracht in de gaskamers...

In total there are 72 in Elburg born jews murdered in the gas chambers...




De grote kerk van Elburg.
Tijdens een stadswandeling mag je helemaal in de toren naar boven klimmen,
 en heb je een prachtig uitzicht over Elburg en het Veluwemeer.




The big church in Elburg.
During a citywalk you can climb all the way up the tower,
and you'll have a wonderfull view over Elburg and the Veluwemeer.




Schattig Theekoepeltje bij de kerk.

Lovely Tea dome near the church.




Overal in de stad zie je deze keitjes stoepen. Ze worden in ere bewaard.
Vroeger kon men aan de tekening in de keitjes zien wat het beroep was,
 van diegene die in het huis woonden.

Everywhere in the city you see this cobbled  pavements. They're kept to it's former glory.
Earlier one could see by the drawing in the cobblestones what the profession was of the ones who lived in the houses.




Zo'n ontzettend schattige huisjes.
Nu was dit ook een beetje achteraf, buiten het centrum, bij de kerk, vrij rustig,
maar in het toeristenseizoen, worden er regelmatig neuzen tegen de ramen gedrukt
 (en dit is geen grap, gebeurt écht!).




What a lovely homes.
This was a little bit further from the center, near the church, pretty quiet,
but when it's tourist season, people really pressing their noses against the windows
(this is not a joke, really happening!).




Prachtige oude panden, je komt ogen tekort...
Vestingstad Elburg telt 295 inschrijvingen in het rijksmonumenten register.


was het zo in die tijd?

Beautiful old buildings, don't know where to look first...
Fortefied town Elburg counts 295 registrations in the register of national monuments.




even in oude glorie...

Nog een paar mooie, maar hele kleine, muurhuisjes.

Again some cute, but very small, wallhouses.




We zijn de dijk helemaal rondgelopen.
Hoe vonden jullie het?
Volgende keer neem ik jullie mee de binnenstad in, want er is nog genoeg te zien...

We walked all the way round the dike.
Did you like it?
Next time I'll take you with me to the centre, because there's still a lot to see...


xx  Fijn weekend en lieve groeten, MJ  xx


Bron: www.botterdagenelburg.nl 

9 opmerkingen:

  1. je foto s zijn heel mooi het is net of je elburg zo in loopt
    en het klooster is voor mij een bijzonder plekje
    ben er met martin 14jaar geleden getrouwd
    veel liefs ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het blijft leuk om Elburg terug te zien, één van mijn kaarten uit mijn webshop heeft een foto van een bloem die in de kloostertuin is gemaakt. Het is een prachtig plaatsje om te bezoeken.

    Fijn weekend en een lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Ingrid, ik zoek je kaart zeker op!
      De kruidentuin komt ook nog aan de beurt in mijn blog en daar heb ik nog wat close ups van bloemen maar het was begin oktober al duidelijk op zijn retour...

      Lieve groet, MJ

      Verwijderen
  3. Nou ik vond dit weer een super rondleiding, ben wel eens in Elburg geweest, heel lang geleden, maar ken er niets van terug. Wat zijn die muurhuisjes bijzonder.
    Fijn weekend verder!
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Janneke, ik vond het ook bijzonder om te doen, want ik heb er zelf ook weer veel van geleerd en dingen gezien die ik nog niet wist.
      Toen ik er woonde was onze zoon 1,5 jaar, dus lagen mijn prioriteiten nog elders, haha ;)

      Lieve groet, MJ

      Verwijderen
  4. Wat een geschiedenis voor zo'n klein stadje...de rondleiding was weer super hoor.
    Ik geniet altijd van de rust van de dijk hier bij ons, je komt bijna niemand tegen, diezelfde rust
    ervaar je ook als ik naar jouw foto's kijk, alsof alleen de fotograaf aanwezig was op die mooie plekjes:)
    Dank je wel dat we mee mochten lopen!!!

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel graag gedaan Eefie, ik vond het zelf ook héérlijk om te doen nu het seizoen daar voorbij was. Je kunt er anders ook geen foto maken waar niemand op staat ;)
      Nu was het super rustig en schitterend najaarsweer.
      Lieve groet, MJ

      Verwijderen
  5. Toevallig waren wij afgelopen donderdag in Elburg. Het was de eerste kennismaking met dit mooie plaatsje. Ik herken sommige plekjes op je prachtige foto's, zoals het leuke theehuisje (ik maakte zelfs dezelfde foto, met de kerk op de achtergrond!). We hadden jammer genoeg niet veel tijd om er rond te slenteren. Daarom komen we zeker een keer terug, om in alle rust van dit prachtige Elburg te genieten. Nu doe ik dat dus alvast met je mooie reportage.
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Peetje dat je er zo kort geleden nog was, voor hetzelfde geld loop je elkaar zo voorbij, raar idee...;)
      Grappig dat je dezelfde foto hebt gemaakt, en idd een mooi, sfeervol plaatsje hè?
      Ben je wel bij 'Feest der Herkenning' binnen geweest?
      Volgt nog in mijn blog...in ieder geval iets om te onthouden voor de volgende keer :)

      Dankjewel weer, Lieve groet, MJ

      Verwijderen

Leuk dat je mijn blog bezocht hebt en bedankt voor je berichtje.
Liefs, MJ