dinsdag 29 oktober 2013

Elburg 3...

Vanaf het muurhuisje in mijn vorige post ben ik de stad Elburg ingelopen richting 'Het Kruis' waar de muziektent staat.
'Het Kruis' is het echte hart van Elburg vesting waar alles samenkomt, het kruispunt.




From the wallhouse in my last post I walked into the centre of Elburg towards 'The Cross' where the musicstand stands.
'The Cross' is the real heart of Elburg Fortress where everything comes together, 
the crossroads.




Hier sta ik midden op het kruis naast de haringkar (links van mij de muziektent, achter mij de Visschpoort).
't Olde Regthuus is een fantastische eetgelegenheid en drankgelag ;)

Here I stand in the middle of the crossroads next to the herring cart
(left of me the musicstand, behind me the Fishgate).
't Olde Regthuus is a great dining and beverage taproom ;)




Prachtige oude gevels...  ~  Beautiful old facades...




Een heel kleine eenpersoons villa...  ~  A really tiny one person villa...




Fishingnets everywhere, always hanging there for decoration.




De Visschpoort vanaf het centrum gezien...het was 11:00 uur in de ochtend dus de klok was vast stuk...

The Fishinggate seen from the centre...it was about 11:00 o'clock in the morning, so the clock must have been broke...




Hierboven is de muur nog hoog maar hieronder is ie laag zodat ik nu vanaf de andere kant de grond en schapen van de touwslagerij kan zien...

The wall is still high above here but on this photo below the wall is low and you can see the ground and sheep from the rope yard...



Omdat ik nu langs de binnekant van de muur aan het lopen ben kom ik ook langs de Kruidentuin.
Alles wordt hier bijgehouden door vrijwilligers...


free entrance




De prachtige Karmozijnbes, cyclaam rose met dieppaars...wauw!














Zelfs zover in het najaar is de Echina nog steeds schitterend.













Nooit geweten dat het longkruid zo'n mooi blad had.














This herb garden is very old and kept by vollonteers.







Kruidentuin



Het is een prachtige dag  ~  It's a beautiful day




Via de ketelsteeg kom ik dan in de grotere zijstraten waar leuke winkeltjes, restaurantjes en terrassen zijn.  


Through the Ketelsteeg I'm walking in the bigger side streets where you can find lovely shops, restaurants and terraces.


Ketelsteeg


Maar meer hierover in de laatste post volgende keer...altijd het leukst voor het laatst bewaren, haha ;)
But more about this in my last post next time...always keep the best for last, haha ;)

xx  Lieve groeten en fijne week MJ  xx





7 opmerkingen:

  1. Prachtige sfeervolle foto's. Zoals je weet zijn wij onlangs ook even in Elburg geweest (moesten even een nieuwe schuur bestellen(!). We hadden jammer genoeg niet zoveel tijd. Maar je foto's zeggen ons des te meer: terugkomen en dan in alle rust genieten van dit prachtige dorp!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het weer een heerlijke wandeling geworden, al die mooie plekjes,
    de kruidentuin, prachtig hoe alles ook zo mooi bewaard wordt in Elburg. Je merkt gewoon
    dat de gemeente en de inwoners er alles aan doen om deze sfeer te behouden.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zó waar Eefie, een hele hechte gemeenschap, maar wel één waar je als 'buitenstaander' niet zomaar tussenkomt...ik moet zeggen dat als je je liefde voor de oudheid van het stadje laat zien dat dat wel héél erg gewaardeerd wordt. En ook met 'Kerst in de vesting' (zoek maar vast op internet) is echt íedereen in oude lompen of kleding uit vervlogen tijden, zó mooi!

      Lieve groet, MJ

      Verwijderen
  3. Ik herken heel veel plekjes op je foto's...deze plaats is een bezoek echt waard hè. We boften toen met een heerlijke, zomerse dag!

    Fijne avond nog!! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beautiful photos and you live in such a picturesque town.
    Thanks for sharing.
    Wishing you a happy day
    hugs
    Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is het mooi daar!!
    Dat kleine huisje, te schattig ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marie Jose, prachtige foto's weer. Ik las net dat er een haakboekje is uitgebracht, vestingmuizen haken (muizen haken in de klederdrachtstijl van Elburg. Dacht meteen aan jou. Lieve groet Tinie

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog bezocht hebt en bedankt voor je berichtje.
Liefs, MJ